Δευτέρα 28 Ιουνίου 2010

∆ΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ για την Υ∆ΡΑ

Όταν σχεδιάζεται και αποφασίζεται οποιαδήποτε πολιτική οφείλουµε να λαµβάνουµε
υπόψη σειρά παραγόντων, όπως :
• Η υφιστάµενη κατάσταση
• Η προβλεπόµενη κατάσταση για το µέλλον
• Οι δυνάµεις και οι δυνατότητες, που υπάρχουν, είτε για την αλλαγή της
υφιστάµενης κατάστασης, είτε για την διατήρησή της
• Το όραµά µας .
Ας αρχίσουµε από το τελευταίο. Για την Ύδρα, την πατρίδας µας, ένα είναι το
όραµα: Η ΑΕΙΦΟΡΟΣ, Η ΒΙΩΣΙΜΗ, Η ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ, στο
πλαίσιο της πράσινης οικονοµίας.
Στη σηµερινή παγκοσµιοποιηµένη οικονοµία δεν στοχεύουµε απλά στο να
δηµιουργήσουµε κοινωνίες των 365 ηµερών (άλλωστε αυτός ο στόχος είναι καθαρά
αµυντικός), αλλά να πετύχουµε την δυναµική ένταξή της Ύδρας στον παγκόσµιο
καταµερισµό εργασίας όπως ήταν και προ ετών. Φιλόδοξος στόχος αλλά
υλοποιήσιµος και προκλητικός για συνέργειες που θα συµβάλλουν στην επίτευξή του.
Όχηµα ανάπτυξης και ισότιµης ένταξης της Ύδρας στην παγκοσµιοποιηµένη
οικονοµία µπορούν να αποτελέσουν :
• Η ελκυστικότητά της
• Το απαράµιλλο δοµηµένο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της
• Ο µοναδικός πολιτισµός της
• Το πλήθος των ιδιαιτεροτήτων της που την χαρακτηρίζουν (επιµέρους
στόχος η µετατροπή του µειονεκτήµατος σε πλεονέκτηµα).
Οι πολιτικές, οικονοµικές, κοινωνικές και τεχνολογικές συνθήκες, που επικρατούν
σήµερα, αν αξιοποιηθούν σωστά, µε βάση έναν συνεπή σχεδιασµό-προγραµµατισµό
µπορούν να οδηγήσουν στην επίτευξη του οράµατος της ολιστικής ανάπτυξης της
Ύδρας. Τι έχουµε σήµερα:
Από την πλευρά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης: ελλείψεις και διστακτικότητα στην
έως σήµερα αντιµετώπισή των προβληµάτων του νησιού.
Η έλλειψη γνώσης και επιστηµονικής τεκµηρίωσης είναι καταφανείς.
Η έλλειψη ανθρώπινου µόνιµου δυναµικού στον ∆ήµο και η λάθος νοούµενη
διαχείριση των εσόδων έφερε στη σηµερινή δεινή κατάσταση την οικονοµία και
ανάπτυξη του Νησιού.
Μη διαφανείς διαδικασίες και διαχείρισης των οικονοµικών πόρων της Ύδρας.
Καµία ανάρτηση σε δηµόσια διαβούλευση και καµία ενηµέρωση οικονοµικών
θεµάτων
Από την άλλη έχουµε:
Την εκπεφρασµένη βούληση της πολιτικής και πολιτειακής ηγεσίας της χώρας
για στήριξη και ανάπτυξη των µικρων νησιών.
Την εν δυνάµει κατοχύρωση της νησιωτικότητας ως του βασικού κριτηρίου
για την ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ, τόσο σε επίπεδο ΠΕΠ, όσο και σε επίπεδο
τοµεακών προγραµµάτων.
Την κατοχύρωση, ως υποχρέωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την επίτευξη
εκτός της οικονοµικής και κοινωνικής συνοχής και της Ε∆ΑΦΙΚΗΣ
ΣΥΝΟΧΗΣ στη Συνθήκη της Λισσαβόνας, που πρόσφατα εγκρίθηκε . Αυτό
σηµαίνει ότι τα όργανα λήψης των αποφάσεων θα πρέπει να λαµβάνουν υπόψη
τους το θέµα του αποκλεισµού και της ελλιπούς προσβασιµότητας των νησιών
και ιδίως των µικρών νησιών.
Την απόφαση των τοπικών κοινωνιών των νησιών να ενώσουν τις δυνάµεις
τους και τη φωνή τους για την καλύτερη διεκδίκηση των αιτηµάτων τους.
Την απόφαση όλων των µικρών νησιών της Ευρώπης να συνασπιστούν, να
συνεργαστούν υπό την Ευρωπαϊκή Οµοσπονδία των µικρών νησιών και να
διεκδικήσουν την κατοχύρωση (µετά το 2013) από την Ε.Ε. ενός ιδιαίτερου
καθεστώτος (στόχος όλα τα µικρά νησιά να θεωρηθούν ως µία ιδιαίτερη
Περιφέρεια για την Ε.Ε.) ενισχύσεων αντίστοιχων ή ανάλογων των
Υπερπόντιων νησιών της Ε.Ε.
ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ µία νέα πρόκληση για την Ύδρα. Οι νέες διευρυµένες
αρµοδιότητες και ευθύνες οι οποίες φέρνει στην Ύδρα απαιτούν έµπειρους και
γνώστες δηµοσιονοµικών για την τοπική αυτοδιοίκηση, για την τοπική
κοινωνία.
∆ηµιουργία περιφερειακής Ενότητας των Νησιών του Αργοσαρωνικού.
Μετά την πολύµηνη διαβούλευση µε φορείς και ιδιώτες του Νησιού και εάν
θέλαµε να επικεντρώσουµε σε λίγες λέξεις το δόγµα ανασυγκρότησης για την
Ύδρα θα λέγαµε: ∆ηµιουργία Υποδοµών και Υπηρεσιών µε ταυτόχρονη
επιθετική πολιτική στους τοµείς της Τουριστικής και Οικονοµικής
Ανάπτυξης του Νησιού
Ποιες παρεµβάσεις πρέπει άµεσα να προωθηθούν :
1. Μεταφορές - Επικοινωνία - ∆ίκτυα (Αρτηρίες Ζωής)
1.1 Απαιτείται η εφαρμογή ενός ολοκληρωµένου συστήµατος µεταφορών που θα
καλύπτει την άµεση σύνδεση της Ύδρας ακτινωτά µε τα µεγαλύτερα νησιά, τις
έδρες των Νοµαρχιών και των Περιφερειών καθώς και µε το Λιµάνι του Πειραιά.
Το σύστηµα αυτό οφείλει να αξιοποιήσει το σύνολο των µέσων (πλωτά και
εναέρια µέσα).
Ανάπτυξη σύγχρονου δικτύου συνδυασµένων µεταφορών, που θα εξασφαλίζει την
επαρκή προσπελασιµότητα κάθε νησιωτικής περιοχής. Ύδρα - Πειραιάς, Ύδρα
Μετόχι, Ύδρα άλλα Νησιά, ενδονησιωτική συγκοινωνία(θαλάσσης και ξηράς).
Εναέρια σύνδεση (Εννοείται Ελικόπτερο, Υδροπλάνο κλπ) µε κέντρα: 1. Επείγουσας
Ανάγκης 2.Τουριστικών προορισµών 3. Πρωτεύουσα Νοµού ή Αεροδρόµιο Ελ
Βενιζέλος.
Προτεραιότητα στην εφαρµογή πολιτικών, που θα εξασφαλίζουν στον Έλληνα και
Ευρωπαίο πολίτη, «ισοδύναµο δικαίωµα» µετακίνησης, από και προς τα νησιά, µε
αυτό του κατοίκου της ηπειρωτικής Ευρώπης.
Άµεση προώθηση της θεσµοθέτησης του «Μεταφορικού Ισοδύναµου», την κατά
το δυνατόν εναρµόνιση της τιµολογιακής επιβάρυνσης του χρήστη των θαλάσσιων
µεταφορών µε αυτή των χερσαίων και την απολαβή ανάλογης υπηρεσίας.
Ενεργό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο θέµα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και
Ναυτιλιακών εταιριών όπως προβλέπει και ο Κώδικας ∆ήµων και Κοινοτήτων
(άρθρο 265)
Οι προτάσεις µας επικεντρώνονται στα εξής σηµεία:
• Πολιτική ανάπτυξης ενός ολοκληρωµένου και ενιαίου συστήµατος
µεταφορών µε το συντονισµό διαφορετικών µέσων µεταφοράς (πλοίο-
πλοίο, πλοίο-υδροπλάνο, πλοίο ελικόπτερο κλπ.). ∆ηµιουργία ενιαίου
κέντρου λήψης αποφάσεων.
• Επαναπροσδιορισµός και επανασχεδιασµός του δικτύου Ακτοπλοϊκών
Συνδέσεων, µετά από δηµόσιο διάλογο και διαβούλευση, µε συµµετοχή
όλων των φορέων της Ύδρας. Η τοπική αυτοδιοίκηση και οι χρήστες των
υπηρεσιών µεταφορών να µπορούν να συµµετέχουν στην ακτοπλοΐα είτε
µέσω σχηµάτων Σ∆ΙΤ ή ΠΙΧ, είτε τελείως αυτόνοµα, είτε µέσω των
επιχειρήσεων που µπορούν να συστήνουν, και διεξαγωγή διαγωνισµών µε
διαφάνεια και ίση µεταχείριση
• Ρυθµίσεις και ενεργό ρόλο του ∆ήµου, στους ναύλους γραµµών δηµόσιας
υπηρεσίας, στο πλαίσιο προγράµµατος επιδότησης του εισιτηρίου, µε
ειδική µέριµνα για τους µόνιµους κατοίκους των νησιών.
1.2 ∆υνατότητα πρόσβασης σε ευρυζωνικά δίκτυα και παροχή προηγµένων
τηλεµατικών υπηρεσιών παντού.
Στην εποχή της παγκοσµιοποίησης οφείλουµε να παρέχουµε µέσω των
ευρυζωνικών δικτύων επικοινωνιακές υποδοµές που θα αίρουν τον αποκλεισµό
των νησιών από τον υπόλοιπο κόσµο.
2. Οικονοµική Ανάπτυξη. Υπηρεσίες και Υποδοµές
Η ελκυστικότητα και η ιδιαιτερότητα της Ύδρας θα πρέπει να κατοχυρωθεί µέσω
της απόκτησης του δικού της brand name. Αυτό σηµαίνει άµεση έναρξη
πιστοποίησης όλων των παραγόµενων αγαθών και παρεχόµενων υπηρεσιών στο
Νησί. Παράλληλα οφείλουµε να εστιάσουµε την προσοχή µας στην Οικονοµική
ανάπτυξη της µονάδας της κοινωνίας, του κύτταρου πού είναι ο δηµότης –
επιχειρηµατίας.
Πρέπει να ενισχυθούν µε σχεδιασµένες ενέργειες και οι τρείς πυλώνες της
οικονοµίας (Κράτος-∆ηµόσιο-∆ήµος, Ιδιωτική Οικονοµία, ΜΚΟ).
2.1 Τουριστική Ανάπτυξη- Ανάπτυξη του Θεµατικού Τουρισµού. Στρατηγική
παρουσίασης και πώλησης πολιτισµικών και πολιτιστικών προϊόντων.
Με δεδοµένο ότι τα ιδιαίτερα πολιτισµικά και πολιτιστικά στοιχεία του κάθε
νησιού είναι µοναδικά - ελκυστικά θα µπορούσαν να αποτελέσουν δυνάµει
«αγαθά προς πώληση». Ο Θρησκευτικός, ο Συνεδριακός, ο Φυσικός, ο
Περιπατητικός, ο Αλιευτικός- Θαλάσσιος, ο Πολιτιστικός-Ιστορικός, ο Τουρισµός
Υγείας, ο Ναυτιλιακός-Οικονοµικός τουρισµός, είναι µορφές θεµατικού
τουρισµού που µπορούν να προσελκύσουν ακόµη και ιδιώτες επενδυτές και όχι
µόνο τουρίστες.
2.2 Προβολή και πώληση παραδοσιακών τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών.
Μετά την απόκτηση σχετικής πιστοποίησης (παραγωγής και τυποποίησης) τα
παραδοσιακά τοπικά προϊόντα και υπηρεσίες µπορούν να προωθηθούν στην
παγκόσµια και τοπική αγορά αξιοποιώντας τις σύγχρονες µεθόδους του
marketing.
2.3 Αξιοποίηση του ανθρώπινου παράγοντα. Υπηρεσίες Ποιότητας.
Θέσπιση ειδικών κινήτρων για την ενίσχυση της νησιώτικης επιχειρηµατικότητας.
Καθιέρωση κινήτρων για την προσέλκυση και παραµονή στα νησιά
εξειδικευµένου ανθρώπινου δυναµικού.
3. ∆ιαχείριση υδάτινων πόρων.
Απαιτείται για την Ύδρα η µελέτη του υδρολογικού της ισοζυγίου.
Επισηµαίνεται ότι οι µονάδες αφαλάτωσης δεν µπορούν οριστικά να λύσουν το
πρόβληµα του Υδρολογικού ισοζυγίου στα νησιά, απαιτούνται υδάτινοι πόροι για
Ύδρευση, πότισµα, αποχέτευση και εµπλουτισµό Υδροφόρου Ορίζοντα.
Απαιτείται ολιστική προσέγγιση που θα περιλαµβάνει ακόµη και την αξιοποίηση
των λυµάτων µέσω εγκατάστασης σύγχρονων βιολογικών πράσινων καινοτόµων
εφαρµογών καθώς και λοιπές παρεµβάσεις (φράγµατα, πεζούλες για τη
συγκράτηση του νερού και εµπλουτισµό του υδροφόρου ορίζοντα)
4. ∆ιαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων καθώς και απορριµµάτων.
Απαιτείται η λήψη οριστικών αποφάσεων µε σχεδιασµό 50ετίας αναφορικά µε
το παραπάνω θέµα (διαδικασίες ανακύκλωσης στην πηγή, περιορισµού όγκου
απορριπτόµενων, αξιοποίηση αδρανών υλικών, ίσως και παραγωγή ενέργειας από
την αποµοριοποίησή τους κλπ). Εναλλακτική ∆ιαχείριση Απορριµµάτων,
δηµιουργία ενέργειας και Οικονοµικών εσόδων από τα απορρίµµατα, καινοτόµες
πράσινες εφαρµογές.
5. Ενεργειακή ασφάλεια.
Στόχος είναι η ενεργή συµµετοχή της Ύδρας στην καινοτόµο αξιοποίηση όλων
των µορφών των ανανεώσιµων πηγών ενέργειας τα οποία µπορούν να έχουν
εφαρµογή στο Νησί (αιολική – ηλιακή- κυµατική- γεωθερµική – βιοκαύσιµα)
Στόχος η όσο το δυνατόν µεγαλύτερη ενεργειακή αυτονοµία και αυτάρκεια της
Ύδρας στη λογική της πράσινης οικονοµίας και ανάπτυξης και σεβόµενοι
απόλυτα το Φυσικό και ∆οµηµένο περιβάλλον του Νησιού.
6. Υγεία – Πρόνοια
Υγειονοµική θωράκιση του νησιωτικού χώρου, µε σύγχρονες υγειονοµικές
µονάδες νησιωτικού τύπου και µε τη λειτουργία αξιόπιστου συστήµατος
αεροδιακοµιδών
7. Παιδεία – ∆ια βίου µάθηση.
Ικανή και αναγκαία συνθήκη για τη διατήρηση της ζωής και της ανάπτυξης στην
Ύδρα. Πολύπλευρη θωράκιση της οικογένειας και του νέου µε γνώσεις και
εργαλεία (παιδεία- εκπαίδευση-αθλητισµός), τόσο κατά τη διάρκεια της σπουδής
όσο και στην φάση επιλογής επαγγέλµατος. Ο δήµος οφείλει να ενηµερώνει και
να χαράσσει πολιτική επαγγελµατικής σταδιοδροµίας – ενηµέρωση µε διαφάνεια
όλων των εµπλεκοµένων µερών.
8. Ασφαλές φιλικό περιβάλλον για την τρίτη ηλικία, Αµεα µειονεκτικές οµάδες
(µονογωνεϊκές οικογένειες, άνεργοι κλπ) προτεραιότητα απαραίτητη για την
κοινωνική συνοχή του Νησιού. Η Κοινωνική φροντίδα και οι δράσεις περίθαλψης
– πρόνοιας των πάρα πάνω οµάδων λειτουργεί πολλαπλασιαστικά υπέρ της
τοπικής ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής του νησιού. ∆ηµιουργία
υποστηρικτικών δοµών.
∆ΙΚΑΙΟΙ ΥΓΙΕΙΣ ΚΑΙ ∆ΙΑΦΑΝΕΙΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.
Κρίνεται αναγκαίο την αλλαγή της κατεύθυνσης της διάθεσης των οικονοµικών
πόρων της Ύδρας µέσα από διάλογο µε τους δηµότες και τους φορείς του Νησιού.
Χάραξη από κοινού µε όλους τους δηµότες των προτεραιοτήτων και αναγκών.
Επιθετική πολιτική αύξηση εσόδων του ∆ήµου µέσω Κρατικών, ευρωπαϊκών
ενισχύσεων και ιδιωτικών κεφαλαίων.
Επίσης:
• Άµεση Έναρξη διαβούλευσης του ∆ήµου για το νέο Οργανόγραµµα µε
ιδιαίτερη έµφαση σε ποιες νέες υπηρεσίες και υποδοµές θα αναλάβει ο
∆ήµος µας.
• Άµεση Έναρξη διαδικασιών Πιστοποίησης του ∆ήµου
• Άµεση Έναρξη διαδικασιών Πρόσληψης µόνιµου προσωπικού µέσω
ΑΣΕΠ
Την ∆εύτερη Φάση ∆ιαβούλευσης Συντονίζουν οι:
Μαρίντη Βαρέλια
Ελευθέριος Σ Κεχαγιόγλου
Γεώργιος Μειντάσης
Γεώργιος Ι. Σαχίνης
Ευάγγελος Τζίρµπης

Δεν υπάρχουν σχόλια: