Κυριακή 28 Οκτωβρίου 2012
Το τέλος της δημόσιας περιουσίας
πηγή: ΕΠΟΧΗ
Του Δημήτρη Μπελαντή
Στο πρόσφατα μεταφρασμένο στα ελληνικά μυθιστόρημα του τούρκου συγγραφέα Ταχσίν Γιουτζέλ «Ουρανοξύστης», μια εξαιρετική αλληγορία για τον σύγχρονο καπιταλισμό, παρουσιάζεται ως φαεινή ιδέα ενός μεγαλοδικηγόρου και των καπιταλιστών φίλων του η ιδιωτικοποίηση και μετοχοποίηση όλης της λειτουργίας της Δικαιοσύνης, προκειμένου να επιλύσουν μια συγκεκριμένη ένδικη διαφορά, την κατεδάφιση ενός χαμόσπιτου για να κτισθεί ένας ουρανοξύστης.
Αυτά που παρακολουθούμε τις τελευταίες ημέρες, με την εισαγωγή στη βουλή ενός νομοσχεδίου τροποποιητικού του βασικού νόμου για τις ιδιωτικοποιήσεις και το Τ.ΑΙ.Π.Ε.Δ. (του ν. 3986/ 2011, εφαρμοστικού του Μεσοπρόθεσμου), δεν απέχουν πολύ από την «δυστοπία» του παραπάνω συγγραφέα.
Τρία είναι τα κύρια ζητήματα: η πλήρης ιδιωτικοποίηση των πρώην δημοσίων επιχειρήσεων (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΔΑΘ, Ελληνικά Πετρέλαια, ΟΠΑΠ, Οργανισμοί Λιμένων), η συνέχιση/παγίωση της ιδιωτικοκοποίησης των δημοσίων ακινήτων και η αναίρεση των περιβαλλοντικών και πολεοδομικών κανόνων.
Οι δημόσιες επιχειρήσεις
Στις παραπάνω επιχειρήσεις περιλαμβάνονται σαφώς και επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν ζωτική σημασία για την αξιοποίηση των πηγών του εθνικού πλούτου ή έχουν ως κύριο σκοπό την παροχή υπηρεσιών στο κοινωνικό σύνολο. Πρόκειται για τις βασικές από τις ΔΕΚΟ. Με το δεύτερο άρθρο του νομοσχεδίου αποσύρεται το δημόσιο πλήρως από την μετοχική σύνθεση αυτών των ανωνύμων εταιρειών και επιτρέπεται η μεταβίβαση του 100% των μετοχών τους σε ιδιώτες. Η λογική αυτής της πρωτοβουλίας ανάγεται σε έναν ακραίο νεοφιλελευθερισμό αγγλοσαξωνικού τύπου, διατυπωμένο ιδίως από τον Φρίντριχ Χάγεκ, σύμφωνα με τον οποίο το κράτος οφείλει να παραδώσει καθ’ ολοκληρίαν τις δημόσιες υπηρεσίες και τα κοινωνικά αγαθά στους επιχειρηματίες. Η έννοια της κοινωνικής ωφελιμότητας και της απόλαυσης των φυσικών πόρων και των δημοσίων αγαθών από τους πολίτες με προσιτά τιμολόγια και με πλήρη κάλυψη των κοινωνικών αναγκών καταργείται. Αποκρύπτεται, έτσι, ότι το κράτος στην Ελλάδα, παρά την ως τώρα εκχώρηση πλειοψηφικών πακέτων στους ιδιώτες από τις αστικές κυβερνήσεις, διατηρούσε έναν στοιχειώδη έλεγχο όχι ως κράτος-επιχειρηματίας αλλά ως αρωγός των δημόσιων και κοινωνικών αγαθών. Πλέον, οι υπηρεσίες θα καταβαραθρωθούν, τα τιμολόγια θα ανέβουν με όρους ιδιωτικών μονοπωλίων, οι εργαζόμενοι θα γνωρίσουν ένα ακόμη πιο μεσαιωνικό εργασιακό καθεστώς.
Η ρύθμιση αυτή είναι ευθέως αντίθετη στις διατάξεις του συντάγματος για τον κρατικό παρεμβατισμό στην οικονομία (άρθρο 106 Σ) και ιδίως στην διάταξη άρθρου 106 παρ.3 Σ, η οποία προβλέπει την αναγκαστική συμμετοχή του κράτους στις κοινωφελείς δημόσιες επιχειρήσεις. Για άλλη μια φορά, η μνημονιακή κυβέρνηση φέρεται ως το σύνταγμα να έχει ανασταλεί και το «αναθεωρεί δίχως αναθεώρηση», με κοινό νόμο. Όσο για το επιχείρημα ότι δεν θα δοθούν οι υποδομές και τα δίκτυα αλλά μόνο η εκμετάλλευση της υπηρεσίας, όπως ακούγεται από την πλειοψηφία, αυτό είναι έωλο α) νομικά, γιατί δεν έχει αποτυπωθεί στον νόμο αλλά και β) πολιτικά, γιατί, ακόμη και αν ίσχυε, οι πολίτες θα έπρεπε να συντηρούν με τους φόρους τους «κρατικές» τυπικά υποδομές, προσανατολισμένες αποκλειστικά στο ιδιωτικό συμφέρον.
Τα δημόσια ακίνητα
Με το νομοσχέδιο παγιώνεται η στρατηγική «αξιοποίησης» των δημοσίων ακινήτων, όπως χαράχθηκε με το Μεσοπρόθεσμο (ν. 3985/ 2011) και τον εφαρμοστικό του νόμο (ν. 3986/2011). Η υπαγωγή τους σε έναν φορέα αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του κράτους (Τ.ΑΙ.Π.Ε.Δ.) είναι ψευδεπίγραφη και παραπλανητική, αφού η λίστα των αξιοποιούμενων ακινήτων του ν. 3985/ 2011 περιλαμβάνει σαφώς και ακίνητα πράγματα, ανήκοντα στην δημόσια περιουσία του Δημοσίου (λιμάνια, οδικοί άξονες, αεροδρόμια ορισμένα ακίνητα που στεγάζουν μονιμότερα υπηρεσίες του δημοσίου, αιγιαλός κα παραλία, παρόχθιες ζώνες κ.ά.), δηλαδή πράγματα που όχι μόνο ανήκουν στην κυριότητα του Δημοσίου αλλά και εξυπηρετούν μονιμότερα δημόσιο σκοπό και κοινωνικό συμφέρον. Ο ν. 3986/ 2011, όπως έχει τροποποιηθεί ως σήμερα, ακολουθεί μια διπλή στρατηγική: είτε της καθαρής μεταβίβασης της ιδιοκτησίας τους στο ΤΑ.Ι.Π.Ε.Δ., με σκοπό την περαιτέρω μεταβίβαση τους στους ιδιώτες είτε την παραχώρηση δικαιωμάτων κάρπωσης και εκμετάλλευσης στο ΤΑ.Ι.Π.Ε.Δ. και δια αυτού σε ιδιώτες επιχειρηματίες. [Βλ. και άρθρα 2 παρ. 4 β) και γ) αλλά και άρθρο 5 του ν. 3986/ 3011]. Όμως, η μεταβίβαση της πλήρους κυριότητας στα δημόσια ακίνητα, με την παραπάνω έννοια, και μάλιστα σε μαζική κλίμακα , αρχικά στο ΤΑ.Ι.Π.Ε.Δ. και τελικά στους ιδιώτες, καταργεί την μόνιμη εξυπηρέτηση των δημοσίων σκοπών και βλάπτει την ίδια την άσκηση δημοκρατικής δημόσιας εξουσίας, αφού της αφαιρεί τις αναγκαίες υποδομές και πόρους για να ασκείται αποτελεσματικά-είναι συνεπώς συνταγματικά ανεπίτρεπτη, κατά την ορθότερη προσέγγιση. Μόνος σκοπός πια με τους νόμους αυτούς γίνεται το συμφέρον του ιδιώτη και το αμφίβολο ταμειακό συμφέρον του Δημοσίου. Παραβιάζεται, έτσι, η ίδια η αρχή της λαϊκής κυριαρχίας (άρθρο 1 παρ. 2 Σ). Το τρέχον νομοσχέδιο με την παράγραφο 2 του τρίτου άρθρου του παγιώνει και ενισχύει αυτήν την αντισυνταγματική στρατηγική, προσθέτοντας μάλιστα και νέα εμπράγματα δικαιώματα υπέρ των ιδιωτών, όπως η σύσταση επικαρπίας και μάλιστα αυτοτελώς μεταβιβαστής και κληρονομητής αλλά και οριστικοποιώντας το περίφημο «δικαίωμα επιφανείας» στο κτίσμα, διακριτό από το δικαίωμα κυριότητας στην γη [βλ. και την παρ. 2β) του τρίτου άρθρου του νομοσχεδίου]. Καταργούνται, έτσι, και πάγιες αρχές του ιδιοκτησιακού δικαίου στην Ελλάδα. Ακόμη, χειρότερα, όσον αφορά τα κοινόχρηστα πράγματα, τα οποία επίσης ανήκουν στη δημόσια περιουσία του κράτους και κατατείνουν στη γενική απόλαυσή τους από όλους τους πολίτες (κατά τα άρθρα 5 παρ.1 και 24 παρ.1 Σ), το νομοσχέδιο προχωρά σε δυνητικό αποκλεισμό της πρόσβασης του κοινού ως προς τον αιγιαλό και την παραλία και στην περίπτωση παραχώρησης της χρήσης τους, αφού εξαρτά την πρόσβαση και από « την αναφορά της στην σύμβαση». (άρθρο 3 παρ. 7 του νομοσχεδίου). Η θέση μας απέναντι στην εκποίηση δημοσίων ακινήτων και επιχειρήσεων πρέπει να είναι δομική και όχι εξαρτώμενη από ζητήματα όπως το ύψος του ανταλλάγματος κλπ [πρβλ. και την ομιλία του Στ. Κοντονή στην ολομέλεια της βουλής την 24-10-2012]. Αλλά και η ίδια η παραχώρηση δικαιωμάτων κάρπωσης και εκμετάλλευσης στα δημόσια ακίνητα για μακρό χρονικό διάστημα (λ.χ. στον αιγιαλό μέχρι 99 χρόνια) ματαιώνει τη δημόσια και κοινωνική ωφελιμότητά τους και τα καθιστά απλές δεξαμενές κέρδους.
Η αρχική μορφή του νομοσχεδίου περιλάμβανε και διάταξη (το νέο άρθρο 5Α του ν. 3986/ 2011), με την οποία μεταβιβαζόταν η πλήρης κυριότητα ή παραχωρούνταν τα δικαιώματα αξιοποίησής τους στο ΤΑ.Ι.Π.Ε.Δ. ως προς όλα τα δημόσια ακίνητα που χρησιμοποιούνται για τη στέγαση υπηρεσιών του Δημοσίου, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των δημοσίων επιχειρήσεων. Η σκανδαλώδης αυτή διάταξη (που αφορούσε πανεπιστήμια, νοσοκομεία, δημοτικά κτίρια κ.ά.) φαίνεται ότι αποσύρθηκε κάτω από την γενική κατακραυγή, τίποτε, όμως, δεν αποκλείει να επανέλθει κάποια στιγμή.
Ζητήματα που αφορούν πολεοδόμηση και περιβάλλον
Επίσης, είναι πολύ σημαντικές οι διατάξεις που αφορούν την κατά παρέκκλιση από τα γενικώς ισχύοντα χωροθέτηση και δόμηση σχετικά με τα παραχωρούμενα σε ιδιώτες δημόσια ακίνητα. Ήδη με τον ν. 3986/ 2011, επιτρεπόταν γενικές κατηγορίες χρήσης γης για τα δημόσια ακίνητα εκτός σχεδίων πόλεων και οικισμών και καθιερωνόταν η ειδική χωροθέτηση των ακινήτων ουσιαστικά μέσα από έναν ιδιωτικής πρωτοβουλίας χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό, σύμφωνα με τις ανάγκες του επενδυτή (τα περίφημα ΕΣΧΕΔΑ, άρθρα 11 και 12 του νόμου 3986/2011). Πλέον, αυτή η κατεύθυνση εξειδικεύεται σε βάθος (εισαγόμενες, νέες διατάξεις παρ. 7 και 8 του άρθρου 12 ν. 3986/ 2011) με ειδικότερες διατάξεις για τα τουριστικά-παραθεριστικά χωριά και με σαφή πρόβλεψη της δυνατότητας απόκλισης από το ΓΠΣ και τη γενικότερη ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία (ιδίως με την παρ. 8). Είναι κατανοητό ότι τα παραπάνω προδιαγράφουν συνθήκες περιβαλλοντικής ζούγκλας.
Το ζητούμενο, σήμερα, είναι να γίνει ευρύτερη κοινωνική συνείδηση η σύνδεση της δημόσιας περιουσίας που χάνεται με τον μισθό που κόβεται, τη σύνταξη που μειώνεται, το κοινωνικό κράτος που διαλύεται, το δικαίωμα στο περιβάλλον που απειλείται άμεσα. Μόνο μέσα από μια μονιμότερη κινηματική συγκρότηση μπορεί αυτή η φρικτή διαδικασία να ανακοπεί και να αναστραφεί.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου