Προκλητική και σκανδαλώδης η στάση της κυβέρνησης και του υπ. Ναυτιλίας Ένοχη σιωπή Περιφερειών και Δημάρχων! Ανέχονται και συγκαλύπτουν το ληστρικό καθεστώς που επικρατεί στην ελληνική ακτοπλοΐα
Tου Δημ. Σουλιώτη* (Αναδημοσίευση από την Εφημερίδα Βόρειες Σποράδες
(http://efimerida-sporades.blogspot.com/2011/08/blog-post_4358.html#more)
Στη γραμμή των Σποράδων με αφετηρία τον Αγ. Κωνσταντίνο Φθιώτιδας, δρουν αποκλειστικά δύο ακτοπλοϊκές εταιρίες, η Hellenic Seaways και η NEL Lines (πρώην Ν.Ε Λέσβου), οι οποίες έχουν επιβάλλει ένα καθεστώς καρτέλ με την στήριξη του υπουργείου ναυτιλίας, με αποτέλεσμα να καταληστεύονται τόσο η τοπική κοινωνία και οικονομία όσο και οι έλληνες και ξένοι τουρίστες των Σποράδων.
Συγκεκριμένα, τα δρομολόγια Ιουλίου – Αυγούστου, που εκτελούνται με φέρρυ της Ηellenic Seaways, από τον Αγ. Κωνσταντίνο μέχρι την Σκόπελο, μια απόσταση 63 ναυτικών μιλίων (ν.μ), το εισιτήριο με επιστροφή για 2 άτομα και ένα ΙΧ, στοιχίζει συνολικά 281 ευρώ (δηλ. για τον κάθε επιβάτη 33 πήγαινε +33 έλα ήτοι 66 ευρώ Χ 2 επιβάτες = 132 ευρώ και για ΙΧ μήκους έως 5 μέτρα 74,50 πήγαινε και 74.50 έλα = 281 ευρώ συνολικά). Με την άλλη εταιρία της...
Ν.Ε. Λέσβου, για 2 άτομα και ΙΧ, με επιστροφή, το ταξίδι στοιχίζει 5 ευρώ περισσότερο, δηλ. συνολικά 286,00 ευρώ. Το δρομολόγιο για Αγ. Κωνσταντίνο – Σκιάθου με την Hellenic Seaways ανέρχεται συνολικά στο ποσό των 244,00 ενώ με την ΝΕΛ 248,00.
Από τις προσχηματικές διαφορές που υπάρχουν στις τιμές εισιτηρίων, των δύο αναφερομένων εταιριών, διαπιστώνεται ότι η κοινωνία και ο τοπικός τουρισμός των Σποράδων βρίσκεται μπροστά σε καρτέλ, που υποτάσσει την ανάπτυξη και το τουρισμό των νησιών, στην απληστία και τα κέρδη του εφοπλισμού, με την στήριξη του αντιλαϊκού και διεφθαρμένου πολιτικού συστήματος που κυβερνά.
Από έρευνα που έκανα ανάμεσα στις ακτοπλοϊκές γραμμές κρατών της Ε.Ε, διαπιστώθηκε ότι οι τιμές των Σποράδων είναι πρωτοφανείς και ίσως μεταξύ των πιο ακριβών σε Ελλάδα και σε ολόκληρη την Ε.Ε. Η σύγκριση που γίνεται στα περισσότερα παραδείγματα που σας παραθέτω, ισχύει σε σχέση με τις ονομαστικές τιμές, ανεξάρτητα από το ειδικότερο κόστος εκμετάλλευσης των ακτοπλοϊκών γραμμών που ισχύει στα διάφορα κράτη. Η ασυδοσία του ελληνικού εφοπλισμού και το καθεστώς καταλήστευση που ισχύει, γίνεται ακόμα πιο επαχθές και προκλητικό, αν συνυπολογισθεί
1/ το αφορολόγητο της ελληνικής ακτοπλοΐας (σημ. τα φυσικά και νομικά πρόσωπο στην ελλ. ναυτιλία απαλλάσσονται με νόμο, αυξημένης μάλιστα συνταγματικής ισχύος, από κάθε φορολογική υποχρέωση!).
2/ τα μεροκάματα των ελλήνων ναυτεργατών, που είναι από τα χαμηλότερα στην ευρωζώνη
3/ οι προκλητικές απαλλαγές των εφοπλιστών στο ΦΠΑ και
4/ τα σκανδαλώδη ασφάλιστρα που πληρώνουν οι εφοπλιστές προς το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ως εργοδοτική εισφορά πληρώνουν 14%!..).
Για να πάρει ο ελληνικός λαός μια ιδέα του συστήματος της άγριας εκμετάλλευσης, της διαφθοράς και της συναλλαγής που έχει στήσει η συμμαχία των εφοπλιστών της επιβατηγού ναυτιλίας με το πολιτικό σύστημα του δικομματισμού και την σύμπραξη του ΥΕΝ, σας παραθέτω παρακάτω μερικά συγκριτικά στοιχεία της έρευνας. Τα στοιχεία αναφέρονται στην περίοδο Ιουλίου – Αυγούστου 2011 και ισχύουν κατά κανόνα για κόστος 2 επιβατών + 1 αυτοκίνητο με επιστροφή, σε φέρρυ με κάθισμα ή σε οικονομική θέση.
ΙΤΑΛΙΑ
Genova-Bastia (Κορσική): Απόσταση 105,6 ναυτικά μίλια (ν.μ), για 2 επιβάτες + ΙΧ και επιστροφή το ταξίδι στοιχίζει από 234,85 ευρώ (εταιρία MODY Lines). Διάρκεια ταξιδιού 5 ώρες. Από τις τιμές αυτές και παίρνοντας υπόψη τα ναυτικά μίλια το δρομολόγιο για Σκόπελο συγκριτικά με Γένοβα - Μπαστιά είναι ακριβότερο πάνω από 60%!..
CATANIA – VALLETTA (Μάλτα): Απόσταση 96 ν.μ. Ατομα 2 + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 213,00 ευρώ ενώ τη Σκιάθος, που είναι 45 ν.μ, δηλ. η μισή απόσταση οι εφοπλιστικές και πολιτικές συμμορίες του δικομματισμού τις τιμολόγησαν 200% πάρα πάνω!
ΓΕΝΟΒΑ – ΟΛΒΙΑ (Σαρδηνία): Με το εισιτήριο των 286,00 ευρώ που στοιχίζει η απόσταση 63 ν.μ για Σκόπελο, μπορείς με τα ίδια λεφτά (284 ευρώ) 2 άτομα + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ να ταξιδέψεις από τη Γένοβα στην Σαρδηνία, που διαρκεί 10 ώρες, έχοντας διανύσει μια απόσταση 210,7 ναυτικών μιλίων δηλ 3,3 φορές περίπου μεγαλύτερη από την απόσταση ΑΓ. ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ - ΣΚΟΠΕΛΟΣ! Από αυτό και μόνο φαίνεται το μέγεθος της ασυδοσίας και της ληστείας του ελληνικού λαού και των ξένων τουριστών!
ANCONA – SPLIT (Κροατία): Απόσταση 127,5 ν.μ..
Επιβάτης 2 + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 161,00 (ετ. Blue line Ferries)
Επιβάτες 2 + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 196,00 (ετ. SNAV)
Στα παραπάνω παραδείγματα βλέπουμε ότι σε ονομαστικές τιμές (χωρίς να υπολογίσουμε τις αποστάσεις) η διαδρομή λ.χ για Σκόπελο, είναι ακριβότερη 75% και 43% αντίστοιχα! Αν λογαριάσουμε τις αποστάσεις οι ανατιμήσεις ξεπερνάνε περίπου το 140% και 110% αντίστοιχα.
ΑΓΓΛΙΑ
ΛΙΒΕΡΠΟΥΛ – ΔΟΥΒΛΙΝΟ: Η διαδρομή Λίβερπουλ – Δουβλίνο, με διάρκεια ταξειδιού 7,5 ώρες, και 119 ν.μ, δηλ. μια απόσταση διπλάσια από Σκόπελο, στοιχίζει για 2 επιβάτες+ ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 269, 00 ευρώ δηλ. λιγότερο από την απόσταση Αγ. Κωσταντίνου - Σκόπελος (281.00 Ε). Τα ελληνικά εισιτήρια υπολογίζεται ότι είναι ακριβότερα γύρω στο 90%!
LIVERPOOL – DOUGLAS ( Isle of Man- Αγγλία ): Απόσταση 70 ν.μ, διάρκεια ταξειδιού 3,5 ώρες. Επιβάτες 2 + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 158,00 δηλ. η διαδρομή μόνο σε ονομαστικές τιμές είναι 80% περίπου φθηνότερη από την αντίστοιχη για Σκόπελο!
To ίδιο δρομολόγιο με 2 επιβάτες + ΙΧ + επιστροφή και 3 παιδιά μέχρι 15 ετών κοστίζει 288,75 ευρώ δηλ. όσο της Σκοπέλου!
Ντόβερ – Δουγκέρκη (Γαλλία): Απόσταση 40 περίπου ν.μ, διάρκεια ταξιδιού 2 ώρες (περίπου όσο για Σκιάθο) για 2 άτομα + ΙΧ με επιστροφή = 81,00 E (ετ. DFDS) και 75,00 E (με NORFOLK LINE). Για τη Σκιάθο, που έχει τα ίδια πάνω κάτω μίλια, αυτοί που αγαπάνε την Ελλάδα, όρισαν την τιμή σε 244 ευρώ με την μία εταιρία και 248 ευρώ με την άλλη, δηλ. 300% περίπου πάνω !
Nτόβερ – Καλαί (Γαλλία): Απόσταση 23 ν.μ, διάρκεια ταξιδιού 1.25'. Ατομα 2 + ΙΧ + Επιστροφή = 84,00 (εταιρία SEAFRANCE). Η τιμή σε σχέση με την διαδρομή Σκιάθου είναι κατά 70 % φθηνότερη!
NEWHAVEN – DIEPPE (Γαλλία): Απόσταση 65 ν. μ (όσο δηλ η Σκόπελος) και διάρκεια ταξιδιού 4 ώρες. Άτομα 2 + ΙΧ +ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 214,00. Οι Σποράδες είναι κατά 33% ακριβότερες.
PORSMOUTH – LE HAVRE (Γαλλία): Απόσταση 89,5 ν.μ., διάρκεια ταξιδιού 4.15΄.- Δύο (2) + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 110,00 ευρώ προσφορά.
Κανονικό δρομολόγιο επιβάτες 2+ΙΧ+ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 201,00 Ε. Οι παραπάνω τιμές είναι κατά 160% και 42% φθηνότερες από την αντίστοιχη τιμή για Σποράδες.
SWANSEE (Αγγλία)- CORK (Ιρλανδία) : Εδώ η διαδρομή για 2 άτομα με ΙΧ και επιστροφή, για μια απόσταση 168 ναυτικών μιλίων και ταξίδι 10-12 ωρών, κοστίζει 288,00 ευρώ όσο δηλ. κοστίζει η διαδρομή Άγιος Κωσταντίνος – Σκόπελος 63 ν.μ. και διαδρομή 3 ωρών!..
ΣΟΥΗΔΙΑ
ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ – ΓΚΟΤΛΑΝΤ (ΝΗΣΊ Σουηδίας ): Απόσταση 106,3 ναυτικά μίλια. Η Διαδρομή για 2 άτομα + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ κοστίζει 176,00 ευρώ είναι δηλ. σε ονομαστικές τιμές φθηνότερη κατά 110 ευρώ σε σχέση με την Σκόπελο και αν λογαριάσουμε ότι η διανυόμενη απόσταση Στοκχόλμης - Γκότλαντ είναι διπλάσια σε σχέση με Αγ. Κωνσταντίνο - Σκόπελο, τότε η σουηδέζικη περίπτωση είναι περίπου κατά 160 ευρώ φθηνότερη!
ΔΑΝΙΑ
Frederikshaven – Oslo: Απόσταση 149 ν.μ, ταξίδι περίπου 6 ώρες και 30΄.
Το απλό εισιτήριο επιβάτη οικονομικής θέσης έχει 29 ευρώ(!) ενώ για Σκόπελο, που η απόσταση είναι κατά 2,3 φορές μικρότερη, στοιχίζει 33 ευρώ (!). Επίσης αν λογαριάσουμε την απόσταση, η οποία είναι 3,5 φορές μεγαλύτερη από τη Σκιάθο κλπ η τιμή για μια απλή διαδρομή (1 άτομο) Αγ. Κωσταντίνος – Σκιάθο είναι 250% περίπου ακριβότερη!
Frederikshaven – Goteborg (Σουηδία): Απόσταση 49 ν.μ., ταξίδι 3 ώρες και 20΄:
Άτομα 2 + ΙΧ =ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 150,00 (ετ. JOTLANTICA) δηλ 87 % φθηνότερα από τη διαδρομή για Σκόπελο!
Άτομα 2 + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 196,00 (ετ. STENA DANICA), δηλ. σε ονομαστικές τιμές 43% φθηνότερα από Σκόπελο.
Ατομα 2 + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 233,00 (ετ. SΤΕNA LINES), περίπου 22% φθηνότερα από Σκόπελο
ΙΣΠΑΝΙΑ
Βαρκελώνη – Ίμπιζα (Ισπανία) Για την απλή διαδρομή ενός επιβάτη, μια απόσταση 147 ν.μ, (3 φορές μεγαλύτερη) απο Σκιάθο και 2,3 φορές περίπου από Σκόπελο, με διάρκεια ταξιδιού 8,5 ώρες, στοιχίζει 37 ευρώ δηλαδή τέσσερα ευρώ ακριβότερα για Σκόπελο, όταν η διαδρομή διαρκεί 3 ώρες και έχει απόσταση 63 μίλια!.. Η διαδρομή Βαρκελώνη- Ίμπιζα για 2 άτομα+ΙΧ+ΕΠΙΒΑΤΗ στοιχίζει συνολικά 304,00!
Βαρκελώνη – Πάλμα (Μαγιόρκα): Απόσταση 112 ν.μ, ταξίδι 7,5 ώρες. Άτομα 2 + ΙΧ +ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 304, 00 ευρώ. Η τιμή σε σχέση με Σποράδες αναλογικά με την απόσταση είναι κατά 50% φθηνότερη!
ΣΥΚΡΙΤΙΚΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ ΤΙΜΩΝ ΓΙΑ ΣΠΟΡΑΔΕΣ ΚΑΙ
ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΕΛΗΝΙΚΩΝ ΛΙΜΑΝΙΩΝ
Παράδειγμα: για 2 άτομα + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
Αγ. Κωστανίνος – Σκόπελος (63 ν.μ) = 286,00 (Ηellenic Sea ways)
Κέρκυρα – Μπάρι (166 ν.μ) = 278,20 (Βεντούρης)
Ραφήνα – Ανδρος (38 ν.μ) = 133,60 (Αγούδημος)
Ραφήνα – Άνδρος (38 ν.μ) = 150,00 (FAST FERRIES)
Πειραιάς – Ρέθυμνο (161 ν.μ) = 304,00 (Hellenic Seaways)
Πειραιάς – Χανιά (146 ν.μ) = 244,00 (ΑΝΕΚ)
Πειραιάς – Νάξος (112 ν.μ) = 217,00 (Blue Star Ferries)
Πειραιάς – Μύκονος (99 ν.μ) = 226,00 (Ηellenic Seaways)
Πειραιάς – Μήλος (93 ν.μ) = 240,00 (Αegean Speed Lines)
Πειραιάς – Κίμωλος (83 ν.μ) = 157,00 (Ventouris Sea Lines)
Πειραιάς – Λέσβος (153 ν.μ) = 259,00 (Hellenic Seaways)
Από τον πίνακα μπορείτε και κάνετε τις συγκρίσεις για να δείτε τα μεγέθη της εφοπλιστικής και πολιτικής ασυδοσίας. Και οι άλλες ελληνικές τιμές που παρέθεσα, απλώς για σύγκριση, δεν σημαίνει ότι είναι χαμηλές. Είναι επίσης εξαιρετικά υψηλές όχι μόνο σε σύγκριση με τις υπάρχουσες ονομαστικές τιμές αλλά και σε σύγκριση με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που ισχύουν σε άλλες χώρες της Ε.Ε στις οποίες υπάρχουν μεγαλύτεροι μισθοί ναυτικών, φορολογία κλπ. Είναι γνωστό ότι η εφοπλιστική ασυδοσία και τα ιδιαίτερα προνόμια, στην Ελλάδα, αποτελούν καθεστώς. Θυμίζω ότι οι εφοπλιστές είναι από τους βασικούς χρηματοδότες του δικομματισμού!
H κυβέρνηση και ο υπουργός ναυτιλίας θα πρέπει να μας εξηγήσουν πώς η ίδια εταιρία που κάνει το δρομολόγιο π.χ των 153 ναυτικών μιλίων για Λέσβο με 259 ευρώ έρχεται και τα 63 ν.μ από Αγ. Κωνσταντίνο – Σκόπελο, με 281 ευρώ! Γιατί μια τριπλάσια απόσταση, που είναι αυτή από Κέρκυρα Μπάρι, κάνει 278 ευρώ ενώ τα 63 ναυτικά μίλια των Σποράδων κάνουν την ίδια τιμή!.. Δεν θα συνεχίσω. Τα στοιχεία μιλάνε από μόνα τους. Σύντομα θα δημοσιευτούν στοιχεία συνολικότερα για τις ελληνικές ακτοπλοϊκές γραμμές Ελλάδας και Ε.Ε
Δ. Σουλιώτης
Πρ. Νομαρχιακός και Δημοτικός Σύμβουλος Πειραιά.
ΠΗΓΗ:
alonissos.com