Δευτέρα 28 Μαρτίου 2011

Αλλάζει το Λύκειο, «Καλλικράτης» και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Σε έξι βασικές αλλαγές στο Λύκειο, που αφορούν κυρίως σε νέα προγράμματα σπουδών σε όλο το εύρος της σχολικής εκπαίδευσης, νέο σύστηµα πρόσβασης συνδεδεµένο µε τα πανεπιστήµια και τα ΤΕΙ και αλλαγές στη διοικητική δοµή των σχολείων προχωρά το υπουργείο Παιδείας. Την ίδια στιγμή, προς κατάργηση οδεύουν περίπου 60 τμήματα περιφερειακών ΤΕΙ χαμηλής ζήτησης.
Το νέο πρόγραμμα σπουδών, σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα» αρχίζει την επόµενη σχολική χρόνια (2011-12) µε την Α΄ Λυκείου, ώστε κλιµακωτά να επεκταθεί η νέα δοµή και στις επόµενες τάξεις. Οι µαθητές της φετινής Γ΄ Γυµνασίου θα είναι οι πρώτοι που θα φοιτήσουν τον Σεπτέµβριο του 2011 στη νέα Α’ Τάξη του Λυκείου. Παράλληλα όσοι φοιτούν σήµερα στο Γυµνάσιο θα διδαχτούν πρώτοι τα νέα προγράµµατα σπουδών. Η Α’ Λυκείου θα είναι τάξη γενικής παιδείας και θα λειτουργεί ως γέφυρα µεταξύ Γυµνασίου και Λυκείου, ενώ η Β’ και Γ’ θα αποτελέσουν τάξεις προοδευτικής εµβάθυνσης και εξειδίκευσης.
Στην Α’ Λυκείου θα διατηρηθεί ο βασικός κορµός των σηµερινών υποχρεωτικών µαθηµάτων:Αρχαία, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Ιστορία, Μαθηµατικά, Φυσική, Χηµεία και Θρησκευτικά. Τα µαθήµατα επιλογής θα κατατάσσονται σε οµάδες, τις οποίες θα επιλέγουν οι µαθητές.
Σε όλες τις τάξεις του Λυκείου (Α’, Β’ και Γ’) όλοι οι µαθητές θα διδάσκονται, ανάµεσα σε άλλα, και τρία µαθήµατα κοινά: Ελληνική Γλώσσα και Γραµµατεία (ενιαιοποιηµένα Νεοελληνική Γλώσσα - Λογοτεχνία - Αρχαία Ελληνικά) 2. Ιστορία 3. Σχέδιο Ερευνας Στη Β’ τάξη του Λυκείου θα µειώνεται σηµαντικά το σκέλος των Αρχαίων Ελληνικών και θα εξαφανίζεται σχεδόν στην Γ’ τάξη του Λυκείου).
Η Β’ και η Γ’ Τάξη του Λυκείου µετατρέπονται σε προθάλαµο της διαδικασίας εισαγωγής στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση. Στις δυο αυτές τάξεις, οι µαθητές θα παρακολουθούν υποχρεωτικά µαθήµατα, επιλογής και δραστηριότητες µε βάση τα οποία θα οδηγούνται στην οµάδα σχολών της επιλογής τους. Οι Κατευθύνσεις είναι αρχικά δύο στη Β’ Λυκείου, ενώ εξειδικεύονται στη Γ’ Λυκείου σε τρεις, που αντιστοιχούν στις βασικές κατηγορίες σχολών: Πολυτεχνικές Μαθηµατικοφυσικές και Ιατρικές, Οικονοµικές, Πολιτικές, Κοινωνιολογικές και Παιδαγωγικές, Νοµικές και Φιλοσοφικές.Οι σχολές θα είναι αυτές που θα καθορίζουν συντελεστές βαρύτητας στα µαθήµατα.

Εισαγωγή σε σχολές και όχι τμήματα

Με το νέο σύστηµα οι υποψήφιοι θα µπαίνουν σε σχολή και όχι σε τµήµα. Στο πλαίσιο αυτό η µονάδα υποδοχής του φοιτητή (το ακαδηµαϊκό έτος 2014-15) θα είναι η σχολή που θα έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη του ενιαίου προγράµµατος σπουδών του πρώτου ακαδηµαϊκού έτους (απαιτήσεις, κατανοµή της ύλης σε γενικής διδασκαλίας µαθήµατα). Οι φοιτητές δηλαδή θα εντάσσονται στα επιµέρους προγράµµατα σπουδών της σχολής µετά το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα µε τις επιδόσεις και τις προτιµήσεις τους.

Αλλάζει η µέθοδος διδασκαλίας σε Δηµοτικά και Γυµνάσια

Από τη νέα σχολική χρονιά θα εφαρµοστούν νέα αναλυτικά προγράµµατα σπουδών στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Η αρχή θα γίνει πιλοτικά σε 110 - 130 Δηµοτικά και Γυµνάσια τον Σεπτέµβριο του 2011 και τη σχολική χρονιά 2012/13 θα γενικευτούν σεόλα τα σχολεία. Οι αλλαγές αυτές θα αφορούν νέους τρόπους διδασκαλίας και χειρισµού της διδακτέας ύλης, ενώ δεν προβλέπονται νέα βιβλία.

Αλλαγές στη διοίκηση

Το 2011, δεν θα γίνουν νέες κρίσεις Προϊστάµενων Διευθύνσεων και Γραφείων, ενώ αντίθετα θα γίνουν κρίσεις - επιλογές Σχολικών Συµβούλων Πρωτοβάθµιας καιΔευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης. Για την πλήρωση µε επιλογή 300 θέσεων Σχολικών Συµβούλων Δηµοτικής Εκπαίδευσης και70 θέσεων Σχολικών ΣυµβούλωνΠροσχολικής Αγωγής έχουν υποβληθεί 1.143 αιτήσεις δασκάλων και 158 νηπιαγωγών. Παράλληλα, το επόµενο χρονικό διάστηµα αναµένεται να προκηρυχθούν περίπου 10.000 θέσεις διευθυντών σχολικών µονάδων Πρωτοβάθµιας και Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης. Το υπουργείο θα ανακοινώσει τα σχετικά όταν θα έχει ξεκαθαριστεί το τοπίο µε τις καταργήσεις – συνενώσεις – ιδρύσεις σχολικών µονάδων. Ωστόσο, στο σχέδιο νόµου που έχει καταρτίσει το υπουργείο Παιδείας για την «αναδιοργάνωση των περιφερειακών υπηρεσιών της εκπαίδευσης» αποδυναµώνεται ο ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων, που είναι συλλογικό όργανο, και αρµοδιότητές του µεταφέρονται στον διευθυντή, που έχει πλέον αναβαθµισµένο και κυρίαρχο ρόλο καθώς επιφορτίζεται και πολλές από τις αρµοδιότητες των Γραφείων Εκπαίδευσης τα οποία καταργούνται.
Ο ρόλος του ΣυλλόγουΔιδασκόντων υποβαθµίζεται αφού περιορίζεται στο να προτείνει. Έτσι, η ευθύνη µιας απόφασης ενός συλλογικού οργάνου, όπως είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων, µεταφέρεται σε ατοµικό επίπεδο, δηλαδή στην κρίση του διευθυντή. Οι νέοι διευθυντές σχολικών µονάδων θα µετέχουν και στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών του σχολείου και θα είναι υπεύθυνοι, σε συνεργασία µε τα στελέχη Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, για την κατάρτιση προγραµµάτων ενδοσχολικής επιµόρφωσης.

Καταργήσεις συγχωνεύσεις ΑΕΙ-ΤΕΙ

Περίπου 60 τμήματα περιφερειακών ΤΕΙ χαμηλής ζήτησης, αναμένεται να καταργηθούν ή να συγχωνευθούν, βάσει του «Καλλικράτη» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όπως σημειώνει δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία», στα σχέδια του υπουργείου είναι να καταργηθούν περιφερειακά τμήματα ΤΕΙ, να συγχωνευτούν ΑΕΙ-ΤΕΙ, να προσαρτηθούν σχολές ή τμήματα σε άλλο ΑΕΙ ή ΤΕΙ ομοειδούς επιστημονικού αντικειμένου, να συγχωνευτούν ολόκληρες σχολές διαφορετικών πανεπιστήμιων και τεχνολογικών ιδρυμάτων και να συμπτυχθούν τμήματα ίδιων ή διαφορετικών ιδρυμάτων, σύμφωνα με την «Ελευθεροτυπία».
Κίνδυνο αντιμετωπίζουν τμήματα που έχουν ως αντικείμενο τον τουρισμό και τον γεωτεχνικό κλάδο, ενώ μελετάται και το ενδεχόμενο συγχώνευσης πανεπιστημιακών ιδρυμάτων με μεγάλη διασπορά τμημάτων και αλληλοεπικαλύψεις επιστημονικού αντικειμένου, όπως τα πανεπιστήμια Πελοποννήσου, Στερεάς Ελλάδας, Δυτικής Ελλάδας και Δυτικής Μακεδονίας.
Στόχος του νέου χωροταξικού σχεδιασμού στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι στο τέλος του 2012 να έχουν ολοκληρωθεί οι συγχωνεύσεις στα τμήματα των ΑΕΙ και των ΤΕΙ σε όλη τη χώρα.

Πανάρετος για τις συγχωνεύσεις πανεπιστημιακών ιδρυμάτων

Με ποιοτικά κριτήρια θα προχωρήσουν οι ευρείες αλλαγές και παρεμβάσεις στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, δηλώνει ο υφυπουργός Παιδείας κ. Ιωάννης Πανάρετος, με έγγραφο του που διαβιβάστηκε στη Βουλή μετά από ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Ηρους Διώτη και Τάσου Κουράκη.
Με αφορμή ερώτηση των δύο βουλευτών σχετικά με το ενδεχόμενο συγχώνευσης του Πανεπιστημίου με το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, ο υφυπουργός αναφέρει ότι «στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να προχωρήσει σε ευρείες θεσμικές αλλαγές στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, οι οποίες θα αφορούν στο μοντέλο Διοίκησης των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο σπουδών και τη διεθνοποίησή τους, καθώς επίσης και στη λειτουργική τους ενοποίηση, δηλαδή στη θεματική και χωροταξική τους αναδιάρθρωση». Ο κ. Πανάρετος υπογραμμίζει ότι «οι θεσμικές αυτές αλλαγές και παρεμβάσεις θα γίνουν με ποιοτικά κριτήρια και θα επιφέρουν σημαντική αναθεώρηση του ισχύοντος και αναδιαμόρφωση του υφιστάμενου χάρτη κατανομής των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης. Τόσο η αναβάθμιση των Ιδρυμάτων όσο και η χωροταξική αναδιάρθρωση και ανάπτυξή τους, θα είναι αποτέλεσμα του διαλόγου σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο».
Όσο πάντως για το ενδεχόμενο συγχώνευσης του Πανεπιστημίου και του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, ο υφυπουργός, δηλώνει ότι «καμία απόφαση δεν έχει ληφθεί, ούτε έχουν διατυπωθεί σκέψεις από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων».

ΠΗΓΗ: TVXS

Δεν υπάρχουν σχόλια: