Με πρόσχημα την κρίση του κορωνοϊού, η κυβέρνηση
ματαιώνει την εξαγγελθείσα αύξηση του κατώτατου μισθού για το 2020, την
ώρα που επεκτείνει την εκ περιτροπής εργασία
Συγκεκριμένα, με βάση τη νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, η διαδικασία για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου θα ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους και η εισήγηση του υπουργού Εργασίας (δηλαδή του Γ. Βρούτση ή του όποιου αντικαταστάτη του, σε περίπτωση ανασχηματισμού) προς το υπουργικό συμβούλιο θα γίνει «εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του μηνός Ιανουαρίου 2021».
Συγκεκριμένα, με βάση τη νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, η διαδικασία για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου θα ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους και η εισήγηση του υπουργού Εργασίας (δηλαδή του Γ. Βρούτση ή του όποιου αντικαταστάτη του, σε περίπτωση ανασχηματισμού) προς το υπουργικό συμβούλιο θα γίνει «εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του μηνός Ιανουαρίου 2021».
Τότε δηλαδή θα μάθουμε αν και πόσο θα αυξηθεί (;) ο κατώτατος μισθός, με βάση τις υποσχέσεις Μητσοτάκη (αναλυτικά παρακάτω).
Ενδεικτικές, βέβαια, των προθέσεων της κυβέρνησης ήταν οι αναφορές Βρούτση, πριν προκύψει η κρίση του κορωνοϊού, περί «αντιεπιστημονικής πρότασης» του ΣΥΡΙΖΑ για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 7,5% φέτος και 7,5% το 2021.
Μην ξεχνάμε επίσης ότι ο ΣΕΒ, ουσιαστικά «εντολέας» της κυβέρνησης Μητσοτάκη στα εργασιακά, είχε διαφωνήσει με την αύξηση του 2019 (στα 650 ευρώ χωρίς ηλικιακή διάκριση), ενώ έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ζητώντας ακύρωση της εγκυκλίου της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας με την οποία προβλέπεται η προσαύξηση του νέου κατώτατου μισθού από 1/2/2019, με βάση την προϋπηρεσία των μισθωτών (τριετίες).
«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δείχνει με τον πιο προκλητικό τρόπο τις πραγματικές της προτεραιότητες για την κοινωνία και την οικονομία, εν μέσω πανδημίας: πολλά για τους λίγους, λίγα –ή μάλλον τίποτα- για τους πολλούς. Δεν πρόκειται για αστοχία προφανώς, αλλά για μια ξεκάθαρη στρατηγική επιλογή, τις συνέπειες της οποίας θα κληθεί να αντιμετωπίσει πολύ σύντομα ο κ. Μητσοτάκης», τονίζει ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ.
Εν ολίγοις, οι θέσεις και οι σχέσεις εργασίας δεν διασφαλίζονται με κανέναν τρόπο. Συνολικά οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων που έκλεισαν με κρατική εντολή δεν έχουν καμία προστασία από τις απολύσεις από την 4η Μαΐου. Ταυτόχρονα, οι δεκάδες χιλιάδες απολύσεις που έγιναν το διάστημα της πανδημίας και της καραντίνας νομιμοποιούνται από την κυβέρνηση.
Επίσης, προβλέπονται «έκτακτα και προσωρινά μέτρα ως προς την οργάνωση του χρόνου εργασίας». Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις-εργοδότες, των οποίων είχε ανασταλεί η λειτουργία με εντολή δημόσιας αρχής ή ήταν πληττόμενες σημαντικά, βάσει των σχετικών υπουργικών αποφάσεων, προσαρμόζουν το ωράριο εργασίας των εργαζομένων τους με το ωράριο λειτουργίας τους. Σημειώνεται ότι η ως άνω προσαρμογή του ωραρίου των εργαζομένων πραγματοποιείται με την προϋπόθεση ότι δεν μεταβάλλεται το είδος της σύμβασης εργασίας των εργαζομένων αυτών.
Παραθέτουμε αναλυτικά τη διαδικασία της διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου κατά το έτος 2020, την οποία καθορίζει η νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ), με θέμα «περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και την επάνοδο στην κοινωνική και οικονομική κανονικότητα»:
Ειδικά, για την εκκίνηση της διαδικασίας κατά το έτος 2020, οι προθεσμίες καθορίζονται ως εξής:
α) Η αποστολή έγγραφης πρόσκλησης από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης πραγματοποιείται εντός του τελευταίου δεκαημέρου του Σεπτεμβρίου.
β) Η σύνταξη και η υποβολή της έκθεσης λαμβάνουν χώρα το αργότερο έως την 31η Οκτωβρίου.
γ) Η διαβίβαση του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευομένου από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους λοιπούς εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση, πραγματοποιείται το αργότερο έως την 15η Νοεμβρίου.
δ) Η διαβίβαση όλων των υπομνημάτων και της τεκμηρίωσης των διαβουλευομένων, καθώς και της έκθεσης των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων, στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) προς σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης, λαμβάνει χώρα το αργότερο έως την 30ή Νοεμβρίου.
ε) Το Σχέδιο του Πορίσματος Διαβούλευσης ολοκληρώνεται το αργότερο έως την 31η Δεκεμβρίου.
στ) Η εισήγηση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προς το υπουργικό συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών πραγματοποιείται εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του μηνός Ιανουαρίου 2021.
ΠΗΓΗ: left.gr
Ενδεικτικές, βέβαια, των προθέσεων της κυβέρνησης ήταν οι αναφορές Βρούτση, πριν προκύψει η κρίση του κορωνοϊού, περί «αντιεπιστημονικής πρότασης» του ΣΥΡΙΖΑ για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 7,5% φέτος και 7,5% το 2021.
Μην ξεχνάμε επίσης ότι ο ΣΕΒ, ουσιαστικά «εντολέας» της κυβέρνησης Μητσοτάκη στα εργασιακά, είχε διαφωνήσει με την αύξηση του 2019 (στα 650 ευρώ χωρίς ηλικιακή διάκριση), ενώ έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ζητώντας ακύρωση της εγκυκλίου της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας με την οποία προβλέπεται η προσαύξηση του νέου κατώτατου μισθού από 1/2/2019, με βάση την προϋπηρεσία των μισθωτών (τριετίες).
Σφοδρή αντίδραση από τον ΣΥΡΙΖΑ
«Την ώρα που ο κ. Χατζηδάκης διπλασιάζει τις αμοιβές των στελεχών της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων (από τα 4.600 στα 8.314 ευρώ), όπως αποκαλύπτει σήμερα η Αυγή, ο κ. Μητσοτάκης και ο κ. Βρούτσης ακυρώνουν την εξαγγελθείσα αύξηση του κατώτατου μισθού για το 2020 και παρατείνουν το καθεστώς της αναστολής των συμβάσεων. Κι όλα αυτά με τροπολογίες εν κρυπτώ σε Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου», σχολιάζει ο Αλέξης Χαρίτσης σε δήλωσή του (2/5/20).«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δείχνει με τον πιο προκλητικό τρόπο τις πραγματικές της προτεραιότητες για την κοινωνία και την οικονομία, εν μέσω πανδημίας: πολλά για τους λίγους, λίγα –ή μάλλον τίποτα- για τους πολλούς. Δεν πρόκειται για αστοχία προφανώς, αλλά για μια ξεκάθαρη στρατηγική επιλογή, τις συνέπειες της οποίας θα κληθεί να αντιμετωπίσει πολύ σύντομα ο κ. Μητσοτάκης», τονίζει ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ.
Καμία διασφάλιση για τις θέσεις και τις σχέσεις εργασίας, επέκταση της εκ περιτροπής εργασίας
Την ίδια στιγμή, στην ίδια ΠΝΠ προβλέπεται παράταση, μέχρι 31 Μαΐου, για το 60% των συμβάσεων σε αναστολή. Επίσης, οι επιχειρήσεις-εργοδότες του ιδιωτικού τομέα, που κάνουν χρήση του μέτρου της αναστολής, υποχρεούνται, μετά από τη λήξη του χρόνου παράτασης της αναστολής των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων αυτών, να διατηρήσουν μόνο για χρονικό διάστημα 45 ημερών τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας και με το ίδιο είδος σύμβασης εργασίας. Μετά δεν έχουν κανέναν περιορισμό.Εν ολίγοις, οι θέσεις και οι σχέσεις εργασίας δεν διασφαλίζονται με κανέναν τρόπο. Συνολικά οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων που έκλεισαν με κρατική εντολή δεν έχουν καμία προστασία από τις απολύσεις από την 4η Μαΐου. Ταυτόχρονα, οι δεκάδες χιλιάδες απολύσεις που έγιναν το διάστημα της πανδημίας και της καραντίνας νομιμοποιούνται από την κυβέρνηση.
Παράλληλα, η μερική απασχόληση και η εκ περιτροπής εργασία με μισό μισθό γενικεύονται. Τελικά, η ελαστικοποίηση των ωραρίων χωρίς κανέναν όρο και έλεγχο κανονικοποιείται με κυβερνητική σφραγίδα.«Είναι πλέον προφανές ότι η ΝΔ όπως και την περίοδο 2012-2014 αντιμετωπίζει την κρίση ως ευκαιρία για μια ολοκληρωτική σάρωση της αγοράς εργασίας», σχολίασε πρόσφατα η τομεάρχης Εργασίας του ΣΥΡΙΖΑ, Έφη Αχτσιόγλου.
Μόνο μέχρι τέλη Ιουνίου η παράταση των ΣΣΕ που έχουν λήξει
Παράλληλα, σύμφωνα με τη νέα ΠΝΠ, παρατείνεται, έως και τις 30 Ιουνίου 2020, η ισχύς των κανονιστικών όρων των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και των Διαιτητικών Αποφάσεων, των οποίων η τρίμηνη παράταση ισχύος έληξε από την 29η Φεβρουαρίου 2020 έως και την 30ή Απριλίου 2020.Επίσης, προβλέπονται «έκτακτα και προσωρινά μέτρα ως προς την οργάνωση του χρόνου εργασίας». Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις-εργοδότες, των οποίων είχε ανασταλεί η λειτουργία με εντολή δημόσιας αρχής ή ήταν πληττόμενες σημαντικά, βάσει των σχετικών υπουργικών αποφάσεων, προσαρμόζουν το ωράριο εργασίας των εργαζομένων τους με το ωράριο λειτουργίας τους. Σημειώνεται ότι η ως άνω προσαρμογή του ωραρίου των εργαζομένων πραγματοποιείται με την προϋπόθεση ότι δεν μεταβάλλεται το είδος της σύμβασης εργασίας των εργαζομένων αυτών.
Παραθέτουμε αναλυτικά τη διαδικασία της διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου κατά το έτος 2020, την οποία καθορίζει η νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ), με θέμα «περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και την επάνοδο στην κοινωνική και οικονομική κανονικότητα»:
Ειδικά, για την εκκίνηση της διαδικασίας κατά το έτος 2020, οι προθεσμίες καθορίζονται ως εξής:
α) Η αποστολή έγγραφης πρόσκλησης από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης πραγματοποιείται εντός του τελευταίου δεκαημέρου του Σεπτεμβρίου.
β) Η σύνταξη και η υποβολή της έκθεσης λαμβάνουν χώρα το αργότερο έως την 31η Οκτωβρίου.
γ) Η διαβίβαση του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευομένου από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους λοιπούς εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση, πραγματοποιείται το αργότερο έως την 15η Νοεμβρίου.
δ) Η διαβίβαση όλων των υπομνημάτων και της τεκμηρίωσης των διαβουλευομένων, καθώς και της έκθεσης των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων, στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) προς σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης, λαμβάνει χώρα το αργότερο έως την 30ή Νοεμβρίου.
ε) Το Σχέδιο του Πορίσματος Διαβούλευσης ολοκληρώνεται το αργότερο έως την 31η Δεκεμβρίου.
στ) Η εισήγηση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προς το υπουργικό συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών πραγματοποιείται εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του μηνός Ιανουαρίου 2021.
ΠΗΓΗ: left.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου