Τη στιγμή που ηγέτες κρατών από όλο τον κόσμο διαπραγματεύονταν μια συμφωνία για το κλίμα στο Κανκούν, ο δείκτης του ενδιαφέροντος του κοινού για το θέμα έδειχνε να κινείται όλο και χαμηλότερα. Γι’ αυτό και κάποιες περιβαλλοντικές οργανώσεις, προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν τον κόσμο και να τον παρακινήσουν να ασχοληθεί, στοιχημάτισαν την επιτυχία της καμπάνιας τους στο στοιχείο του σοκ.Μία διαφήμιση της βρετανικής οργάνωσης «10:10» έδειχνε μια δασκάλα να τινάζει στον αέρα τα μυαλά δύο μαθητών που δίσταζαν να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, ενώ σιντριβάνια αίματος πετάγονταν πάνω στους συμμαθητές τους. Σε άλλα βίντεο της ίδιας διαφημιστικής εκστρατείας, την ίδια μοίρα είχαν δύστροποι υπάλληλοι και παίκτες ποδοσφαίρου. Τελικά, η καμπάνια προκάλεσε μαζικές διαδηλώσεις, οπότε και αποσύρθηκε.
Πιο επιτυχημένο ήταν το διαφημιστικό σποτ της Greenpeace που είχε ως στόχο την πολυεθνική εταιρεία τροφίμων Nestle. Το βίντεο έδειχνε μία μπάρα σοκολάτας που κατέληγε σε ένα ματωμένο δάχτυλο γορίλα. Αυτό συμβόλιζε την καταστροφή που επιφέρει η συγκομιδή φοινικέλαιου, απαραίτητου συστατικού για την παραγωγή σοκολάτας της εταιρείας, στα τροπικά δάση και κατ’ επέκταση στους χώρους διαβίωσης των πιθήκων. Το σποτ προκάλεσε σάλο, με αποτέλεσμα η Nestle να δεσμευτεί ότι θα σταματήσει να χρησιμοποιεί προϊόντα που βλάπτουν τα τροπικά δάση.
Τέτοια βίντεο ωστόσο, αν και τραβούν την προσοχή του κοινού βραχυπρόθεσμα, δεν είναι επαρκή ώστε να σταματήσουν την τάση των ΜΜΕ να μη δίνουν βαρύνουσα προσοχή σε θέματα κλιματικής αλλαγής. Μάλιστα, έρευνα που διεξήχθη σε δείγμα 13.000 ανθρώπων από 18 χώρες έδειξε, λόγου χάρη, ότι μόνο 1 στους 3 Γερμανούς ενδιαφέρεται για την κλιματική αλλαγή, ενώ στις Κάτω Χώρες το ενδιαφέρον περιορίζεται μόνο στην άνοδο της θαλάσσιας στάθμης.
Σύμφωνα με το βρετανικό επιστημονικό περιοδικό Nature, δύο είναι οι λόγοι που έχουν προκαλέσει την πτώση του ενδιαφέροντος του κοινού στην περιβαλλοντική έρευνα. Ο πρώτος ήταν λάθη που γνωστοποιήθηκαν πριν από ένα χρόνο, στην κλιματική αναφορά των Ηνωμένων Εθνών για το 2007.
Το δεύτερο ακούει στο όνομα σκάνδαλο «Climategate» που ήταν η υποκλοπή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από ερευνητές του Πανεπιστημίου του East Anglia. Αυτή η διαρροή πληροφοριών αποκάλυψε την προσπάθεια επιστημόνων να παρακρατήσουν δεδομένα ώστε να παρουσιάσουν τα δικά τους αποτελέσματα, ενώ έβλαψε κατά πολύ την εικόνα της κλιματικής έρευνας.
Aπο: TVXS
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου