Τετάρτη 25 Μαΐου 2011

Η Ύδρα, στα πρώτα …θύματα του "Καλλικράτη" των εφοριών


Ένα είδος «Καλλικράτη» για τις οικονομικές υπηρεσίες προτείνει η επιτροπή για την αναδιοργάνωση των φορολογικών υπηρεσιών του υπουργείου οικονομικών. Καταργήσεις, συγχωνεύσεις, μεταφορά αρμοδιοτήτων, μετατάξεις – μετακινήσεις υπαλλήλων περιλαμβάνεται στο πόρισμα. Με βασικό κριτήριο και στόχο – τι άλλο;- τη μείωση των εξόδων και την αύξηση των εσόδων μέσω εντατικότερων ελέγχων.

Το πόρισμα λοιπόν προτείνει την άμεση αναστολή λειτουργίας και συγχώνευση 67 εφοριών ανά την επικράτεια. Το κριτήριο επιλογής είναι η μικρή …πελατεία των εν λόγω ΔΟΥ  (εξαιρώντας εκείνες των απομακρυσμένων νησιών και των παραμεθόριων περιοχών). Χαρακτηριστικό παράδειγμα το γκρουπ των 19 ΔΟΥ στο οποίο ανήκει και της Ύδρας με λιγότερες από 100 δηλώσεις νομικών προσώπων και λιγότερες από 4.000 φυσικών προσώπων.
Σύμφωνα με το πόρισμα της επιτροπής, η συγχώνευση αυτών των ΔΟΥ θα ξεκινήσει μέσα στο καλοκαίρι, όχι αργότερα από τις 15/7. Οι 750 υπάλληλοι των υπηρεσιών αυτών θα μετακινηθούν στις ΔΟΥ που θα παραμείνουν ή/και θα ενισχύσουν το τοπικό ΣΔΟΕ.
Η δυσλειτουργία του συστήματος
Συνολικά το πόρισμα προβλέπει τη δραματική μείωση των ΔΟΥ καθώς έχει καταγραφεί ανισοκατανομή τόσο στα εισπρακτέα ποσά όσο και στους αριθμούς των υπαλλήλων. Για παράδειγμα υπάρχουν ΔΟΥ που οι ελλείψεις τους σε προσωπικό είναι παραπάνω από 30! την ίδια στιγμή που σε άλλες ΔΟΥ υπάρχει προσωπικό που φτάνει τους 40! υπεράριθμους υπαλλήλους.
Σε σχέση με την κατανομή των εσόδων είναι χαρακτηριστικό ότι για το 2010, 20 ΔΟΥ εισέπραξαν 22 δις  δηλ. το 63,25% του συνόλου των εσόδων (36 δις) ενώ οι 78 μικρότερες μόλις το 1,2% 464 εκ. Το υπόλοιπο 35,66%, περίπου 12,5 δις εισπράχθηκε από 190 ΔΟΥ.
Έτσι, προτείνεται να υπάρξει μία κεντρική ΔΟΥ ανά νομό –πλην της Αττικής και της Θεσσαλονίκης όπου θα υπάρξουν 20 & 6 αντίστοιχα, ενώ μελετούνται και κάποιες άλλες εξαιρέσεις. Συνολικά θα παραμείνουν περίπου 75 υπηρεσίες σε ολόκληρη τη χώρα ενώ προτείνονται και διάφορες εσωτερικές αλλαγές (όπως μία εφορία για τους 1.000 μεγαλύτερους φορολογούμενος, μία εφορία για τα πλοία κα).
ΚΕΠ, ΤΑXIS & τράπεζες
Η λογική και το όλο εγχείρημα στηρίζεται ολοκληρωτικά στη μεταφορά υπηρεσιών εξυπηρέτησης του πολίτη στα ΚΕΠ και στο ηλεκτρονικό σύστημα TAXIS. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι αυτή η αναδιοργάνωση θα προχώραγε πολύ πιο γρήγορα αν το TAXIS δεν ήταν αρχαίο! Το σύστημα στήθηκε το 1995, μια ημερομηνία που αναφέρεται στην αρχαιότητα των υπολογιστών και των δικτύων και σίγουρα δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στο νέο σχέδιο.
Όλα τα πιστοποιητικά και κάθε απαιτούμενο έγγραφο θα μπορεί να χορηγηθεί είτε ηλεκτρονικά είτε μέσω ΚΕΠ, χωρίς να είναι βέβαιο ότι τα ΚΕΠ με τη σημερινή τους δυνατότητα θα μπορούν να ανταποκριθούν χωρίς προβλήματα ή αν θα χρειαστούν ενίσχυση.
Τις συναλλαγές με την εφορία θα τις αναλάβουν οι τράπεζες.
Τα αναμενόμενα αποτελέσματα
Οι συγχωνεύσεις καθώς και η διακοπή της συναλλαγής που απαιτεί φυσική παρουσία του πολίτη, καθώς και η σημαντική μείωση του χαρτιού, αναμένεται να μειώσει τα λειτουργικά έξοδα. Από αναλώσιμα μέχρι τα απαιτούμενα ενοίκια των εργασιακών χώρων, αφού οι ΔΟΥ δεν θα απαιτείται να είναι στα αστικά κέντρα.
Επίσης στα κέρδη που υπολογίζει η κυβέρνηση, είναι οι περίπου 2.000 υπάλληλοι που θα αποδεσμευτούν από την εξυπηρέτηση των πολιτών και θα απασχοληθούν στους ελεγκτικούς τομείς, είτε είναι η σύγκριση στοιχείων, είτε στο ΣΔΟΕ, ευελπιστώντας πως έτσι θα βελτιωθεί η εισπρακτική ικανότητα της υπηρεσίας.

του Κώστα ΙωάννουΠΗΓΗ: ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: