Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 2012
Αν όλα έχουν μια τιμή, τότε μπορεί και να τη χάσουν
πηγή: ΕΠΟΧΗ
Του Ζοζέ Κάστρο Κάλντας *
Πρωτοβουλίες και πειραματισμοί για δωρεάν διάθεση δημόσιων υπηρεσιών και αγαθών υπάρχουν σε πολλές χώρες στην Ευρώπη. Αν και αντιμετωπίζουν την εχθρότητα των νεοφιλελεύθερων θεωρητικών, για τους οποίους η σφαίρα της εμπορευματοποίησης δεν έχει όρια, μεγάλο τμήμα του πληθυσμού επιδοκιμάζει αυτές τις επιλογές, παρότι επί αιώνες διδάσκεται να συναλλάσσεται με τους άλλους ανθρώπους αποκλειστικά μέσω του χρήματος.
Πάντως, φαίνεται πως ένα είναι σίγουρο: αυτό που έχουμε συνηθίσει στις εμπορευματικές κοινωνίες, δεν είναι «φυσικός κόσμος», είναι μια επιλογή. Και σαν τέτοια, αν υποθέσουμε ότι δεν υπόκειται σε αλλαγές, τουλάχιστο μπορεί να γίνει αντικείμενο δημόσιας συζήτησης
«Ολα πληρώνονται» αποφαίνονται με ένα στόμα οι νεοφιλελεύθεροι οικονομολόγοι, μ’ έναν τόνο που σημαίνει ότι λένε κάτι προφανές. Ωστόσο, ο κεντρικός ρόλος του χρήματος στις κοινωνίες μας εξαρτάται κατά μεγάλο μέρος από ιδεολογικά στοιχεία και όχι από μια «ρεαλιστική» συζήτηση για την οικονομική αποτελεσματικότητα.
«Στη ζωή τίποτα δεν είναι δωρεάν». Η ρήση αυτή που μοιάζει κοινός τόπος, στην πραγματικότητα αντανακλά την κυρίαρχη οικονομική σκέψη. Ραφιναρισμένη από θεωρητικούς της μόδας και πανεπιστημιακά εγχειρίδια, αποτελεί τμήμα μιας κοινωνικής θεώρησης, σύμφωνα με την οποία τα πάντα είναι υποχρεωτικά εμπορεύσιμα. Από πού προκύπτει, όμως, αυτή η ιδέα που συνθέτει σ’ ένα αμάλγαμα τις έννοιες του κόστους, της τιμής και της αξίας, προκειμένου να διευκολύνει την επέκταση της αγοράς εις βάρος των δημόσιων και κοινών αγαθών;
Μια ιδέα του Μίλτον Φρίντμαν
Το 1975, ο αμερικανός οικονομολόγος Μίλτον Φρίντμαν δημοσίευσε ένα κείμενο με τον τίτλο «Ένα γεύμα δωρεάν; Δεν υπάρχει κάτι τέτοιο». Όμως η έκφραση αυτή κυκλοφορούσε ήδη από καιρό. Διηγούνται, μάλιστα, ένα ανέκδοτο για τον Βιλφρέντο Παρέτο, τον φιλελεύθερο θεωρητικό της σχολής της Λωζάνης, που υποστήριζε ότι υπάρχουν νόμοι οικονομικοί παρόμοιοι με τους νόμους της φυσικής. Ο Παρέτο μεταμφιέστηκε σε ταλαίπωρο φτωχό, για να ζητήσει από τον αντιρρησία γερμανό συνάδελφό του Γκούσταβ φον Σμόλερ να του υποδείξει πού μπορεί να βρει ένα εστιατόριο που σερβίρει δωρεάν γεύματα. Εκείνος του απάντησε ότι δεν υπήρχε τέτοιο εστιατόριο, αποδεικνύοντας έτσι ότι τα πάντα είναι εμπορεύματα.
Το ανέκδοτο αυτό, που έφτασε να διδάσκεται στα πανεπιστήμια, έχει άραγε κάποια ιστορική βάση; Για παράδειγμα, ξέρουμε ότι τον 19ο αιώνα τα βορειοαμερικανικά σαλούν πρόσφεραν δωρεάν γεύματα. Οι πελάτες ήταν απλώς υποχρεωμένοι να πληρώνουν τα ποτά που συνόδευαν τα πιάτα, τα οποία συνήθως ήταν πολύ αλμυρά για ευνόητους λόγους.
Αργότερα, όταν είχε ανάψει η δημόσια συζήτηση για το κράτος πρόνοιας στις ΗΠΑ, το ανέκδοτο χρησιμοποιήθηκε από τους αντίπαλους του προέδρου Φραγκλίνου Ρούσβελτ και όλων των οπαδών του welfare state. Το 1942 o δημοσιογράφος Πολ Μαλόν αντέδρασε μ’ αυτό τον τρόπο στην πρόταση του αντιπροέδρου Χένρι Ουάλας να εγγυάται η πολιτεία ένα ελάχιστο διατροφής, ένδυσης και κατοικίας για όλους τους Αμερικανούς: «Ο κ. Ουάλας ξεχνάει ότι δεν υπήρξε ποτέ δωρεάν φαγητό. Εκτός αν κάποτε η ανθρωπότητα αποκτήσει μαγικές δυνάμεις, πάντα πρέπει κάποιος να πληρώνει για το γεύμα που κάποιος άλλος τρώει δωρεάν». Πολύ γρήγορα η ρήση αυτή έγινε σύνθημα για τους οπαδούς της θεωρίας της ορθολογικής επιλογής. Όταν τα άτομα ή οι κοινωνίες επιθυμούν να αποκτήσουν κάτι, εφόσον η παραγόμενη ποσότητα εξαρτάται από περιορισμένους πόρους, είναι υποχρεωμένοι να στερηθούν την απόκτηση κάποιου άλλου αγαθού.
Δημόσια αγαθά: Ένα σφάλμα της αγοράς…
Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, σε μια «ιδανική οικονομία της αγοράς» κάθε πράγμα έχει μια τιμή και όποιος θέλει να το αποκτήσει, πρέπει να πληρώσει. Δεν είναι θέμα ηθικής, αλλά λογικής. Η τιμή ενός αγαθού, που προσδιορίζεται από την προσφορά και τη ζήτηση, καθορίζει (και αντανακλά) την οικονομική αποτελεσματικότητα. Κάθε άλλη κατάσταση που διαφέρει από αυτή την περιγραφή, συνιστά «σφάλμα της αγοράς», πρόβλημα που απαιτεί ρύθμιση και όχι πραγματικότητα στην οποία πρέπει να προσαρμοστούμε.
Ας πάρουμε την περίπτωση των «δημόσιων αγαθών», με κλασικό παράδειγμα το φάρο που οδηγεί τα σκάφη που πλέουν κοντά στην ακτή. Το φως που εκπέμπει είναι δωρεάν. Άλλωστε, θα ήταν δύσκολο να φανταστεί κάποιος ένα σύστημα πληρωμής για τα πλοία που, εξ ορισμού, περνούν χωρίς να αφήνουν ίχνη. Για τους οικονομολόγους της κυρίαρχης αντίληψης, η κατάσταση αυτή είναι προβληματική. Αν η κατασκευή φάρων είχε ανατεθεί στην αγορά, δεν θα υπήρχε ούτε ένας φάρος. Η ανέγερσή τους οφείλεται στην παρέμβαση δημόσιων εξουσιών, που αποκτούν τους αναγκαίους πόρους. Τελικά, ο φωτισμός των πόλεων είναι ένα δημόσιο αγαθό, όπως και ο καθαρός αέρας, η γνώση ή οι ωκεανοί.
Για ορισμένους οικονομολόγους, η ιδιωτική ιδιοκτησία χρειάζεται ακριβώς λόγω της ανάγκης να ρυθμιστεί αυτό το «πρόβλημα» των δημόσιων αγαθών. Δηλαδή, να βρεθεί τρόπος να επιβληθεί μια τιμή στον χρήστη ενός αγαθού. Έτσι, θα μπορούσαμε να σκεφτούμε ότι οι δρόμοι πρέπει λογικά να είναι δημόσιοι. Κι όμως, επινοήθηκαν τα διόδια, η καπιταλιστική εκδοχή της μεσαιωνικής παραχώρησης δικαιωμάτων. Η ίδια αρχή εφαρμόζεται και στη γνώση: Είναι δύσκολη η ιδιωτικοποίησή της; Θα ήταν ολέθρια; Κανένα πρόβλημα! Επινοούμε τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.
Η εξαίρεση και ο κανόνας
Για την επικρατούσα θεωρία, η δωρεάν διάθεση αγαθών είναι μια παθολογία που απορρέει από φυσικούς ή τεχνικούς εξαναγκασμούς. Είναι εξαίρεση από τον ορθό κανόνα. Η αρχή που ισχύει είναι ότι όποιος θέλει να έχει πρόσβαση σε ένα αγαθό, οφείλει να καταβάλει την τιμή που αντιστοιχεί σ’ αυτό. Δεν έχει σημασία για τη θεωρία αυτή ότι έτσι η πρόσβαση σε οποιοδήποτε αγαθό έχει μια προϋπόθεση: το χρήμα. Δεν έχει σημασία, επίσης, ότι υπάρχουν αγαθά που, από τη φύση τους ή την κοινωνική λειτουργία τους, δεν πρέπει να έχουν τιμή, όπως η υγεία ή η εκπαίδευση.
Ωστόσο, αυτή η εμπορευματική λογική δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί παντού. Υπάρχουν αντικείμενα ή υποκείμενα που ο σεβασμός τους είναι υπόθεση πιο σημαντική από την αναζήτηση της υποτιθέμενης οικονομικής αποτελεσματικότητας. Όπως συμβαίνει με τα ανθρώπινα όντα ή τα όργανά τους. Άλλωστε, υπάρχουν ορισμένα αγαθά που θα μπορούσαν να έχουν μια τιμή, αλλά δεν έχουν γιατί η χρηστική αξία τους προκύπτει από την κοινή χρήση τους που μοιραζόμαστε περισσότεροι άνθρωποι μαζί: όπως μια πλατεία, για παράδειγμα. Τέλος, υπάρχουν αγαθά στα οποία όλοι πρέπει να έχουν πρόσβαση, ανεξάρτητα από την αγοραστική δύναμη που διαθέτουν, γιατί το απαιτεί η ανάγκη. Στην Πορτογαλία λένε ότι «ένα ποτήρι νερό δεν μπορείς να το αρνηθείς σε κανέναν», και δίνουν δωρεάν νερό σε όποιον ζητήσει ακόμα και στους «οίκους του εμπορίου». Το ίδιο και ο γιατρός οφείλει να προσφέρει σε όλους τη βοήθειά του σε περίπτωση κινδύνου.
Μπορούμε ν’ αλλάξουμε τους «νόμους»
Για μεγάλο χρονικό διάστημα, τα φιλανθρωπιστικά σωματεία αναλάμβαναν το έργο της διανομής βασικών αγαθών στους φτωχούς. Αλλά η κατάσταση αυτή αποτελεί ατελέστατη απάντηση στις απαιτήσεις μιας αναγκαιότητας. Είναι αυτό που ήθελε να πει ο Άνταμ Σμίθ –που συχνά τον παρανοούν– όταν επεσήμανε ότι δεν πρέπει να ελπίζουμε στην καλοσύνη του κρεοπώλη για να εξασφαλίσουμε το δείπνο μας. Η ευεργεσία δημιουργεί οφειλέτες, τη στιγμή που η αγορά προορίζεται να μας απελευθερώσει από κάθε δεσμό εξάρτησης: καταβάλλοντας το τίμημα θα είμαστε ελεύθεροι. Γι’ αυτό το λόγο ο Σμιθ ευχόταν να μπορούν όλοι να πληρώνουν για τα αγαθά πρώτης ανάγκης. Ωστόσο, ο καπιταλισμός, όπως ξέρουμε, δεν εκπλήρωσε αυτή την επιθυμία, παρά το ότι σε ορισμένες περιπτώσεις προσέγγισε το ιδανικό του Ουάλας: την εγγύηση από το δημόσιο ενός ελάχιστου διατροφής, ένδυσης και κατοικίας.
Τελικά, η επιλογή για το τι πρέπει ή δεν πρέπει να είναι αντικείμενο εμπορικής συναλλαγής, είναι πάνω απ’ όλα θέμα ηθικής. Η αγορά βασίζεται σε κανόνες που δημιουργήθηκαν σε συγκεκριμένες ιστορικές συνθήκες και ενσωματώθηκαν στη συγκεκριμένη κουλτούρα που είχαν κληθεί να μεταβάλουν. Τελικά, ο Φον Σμόλερ είχε δίκιο και όχι ο Παρέτο. Αν υπάρχουν «νόμοι» στην οικονομία, έχουν δημιουργηθεί από τα ανθρώπινα όντα. Δεν απορρέουν από τη φύση. Συνεπώς, μπορούμε να τους αλλάξουμε.
* Ο Ζοζέ Κάστρο Κάλντας είναι οικονομολόγος, ερευνητής του Κέντρου Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κοΐμπρα της Πορτογαλίας.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου